AV Impala Drachten 0512-530857

Trainingen Triathlon

Lijkt triathlon jou een leuke sport?

Iedereen is van harte welkom op de atletiekbaan, in Zwembad de Welle of op de weg om een keer mee te trainen. Daar kun je ook bij de aanwezige trainers inlichtingen krijgen over de voor jou geschikte trainingsgroep en de trainingstijden. Om de kennismaking met de triathlon wat makkelijker te maken mag gedurende de eerste twee weken gratis worden meegetraind.

Let op: In verband met de beperkte beschikbaarheid van het zwemwater en trainers, graag voor inschrijving contact opnemen met de ledenadministratie van de triathlon (triathlonavimpala.nl of via het contactformulier). Een vereiste voor het lidmaatschap is dat je minimaal 200 meter borstcrawl aaneengesloten moet kunnen zwemmen.

Trainers

Impala vindt techniekscholing en training heel belangrijk, onder leiding van bevoegde en bekwame triathlontrainers worden de trainingen verzorgd. Zowel de wedstrijdgerichte atleet als de recreatieve sportbeoefenaar krijgt bij Impala de nodige aandacht.

Trainingstijden

Voor de triatleten zijn er vele clubtrainingen in de week beschikbaar, je kunt voor jezelf bepalen welke trainingen het beste in je tijdschema passen. De trainingen zijn dus niet verplicht, maar wel heel leuk!

Dag Tijd Sport Locatie Train(st)er
Maandag 19:00-20:30 Zwemmen Zwembad de Welle Lizette van der Vegt / Lammert van der Veen
Maandag 20:00-20:30 Core Stability Zwembad de Welle Els ter Schure
Dinsdag 19:15-20:45 Lopen Atletiekbaan Joost ter Doest / Herman Hofstee
Woensdag 19:00-20:30 Zwemmen Zwembad de Welle Lizette van der Vegt
Donderdag 19:15-20:45 Lopen Atletiekbaan Herman Hofstee
Donderdag 19:00-20:30

vanaf 2 april tot medio september

Fietsen Wielerbaan Drachten Wisselende trainers van Grinta, Impala of Kapenga.
Vrijdag 19:00-20:30 Zwemmen Zwembad de Welle Geen trainer aanwezig
Zaterdag 09:00-10:30 Lopen Atletiekbaan Rene Jaasma
Zaterdag 11:00-12:00 Zwemmen Zwembad de Welle Geen trainer aanwezig
Zaterdag 11:00-12:30 Lopen Bos Foppe van der Heide
Zondag 10:00-12:00/13:00 Fietsen Start Atletiekbaan Duurrit (bij voldoende belangstelling)
Zwemmen

In het 50 meter zwembad ‘de Welle’ hebben we zowel maandag als woensdag drie banen tot onze beschikking. Tijdens deze trainingen wordt het eerste half uur techniektraining gegeven. Op vrijdag en zaterdag is er één baan beschikbaar, hierbij is er geen trainer aanwezig. Elke baan heeft zijn eigen niveau. De afstanden die op deze op deze banen gezwommen worden variëren van 3000 meter bij de minst snelle baan, tot ongeveer 4500 meter in de snelste baan.

Fietsen

Zondagochtend wordt er gefietst vanaf de atletiekbaan van AV Impala. De training is geschikt voor ieder niveau, iedereen is van harte welkom! Afhankelijk van het trainingsschema wordt er na het fietsen nog op de atletiekbaan gelopen.

Regels tijdens de fietstrainingen

Om de fietstrainingen veilig te houden en leuk voor iedereen zijn er een aantal regels.

  • Een helm is verplicht
  • Houd je aan de geldende verkeersregels, we zijn tenslotte gewoon deelnemers aan het verkeer en niet aan het koersen in een wedstrijd
  • Een tijdritstuur op de fiets is niet toegestaan, tenzij specifiek aangegeven in het trainingsschema
  • Draag Impala clubkleding als je die hebt, zo niet draag dan neutrale kleding (niet van een andere vereniging)
  • Tijdens de training op zondag zijn introducees welkom met een bestaand Impala lid
  • Houdt rekening met elkaars niveau; Samen uit, samen thuis.
Etiquette tijdens zwemtrainingen

Het is gezellig druk tijdens de zwemtrainingen! Om er voor te zorgen dat de trainingen voor iedereen leuk blijven, is het belangrijk dat iedereen zich respectvol gedraagt en rekening met elkaar houdt.

  • Iedereen helpt met lijnen leggen! In TrainingPeaks kun je vinden welke baan op welke dag aan de beurt is. Zorg dat je 5 minuten van te voren aanwezig bent om te starten met lijnen leggen, zodat iedereen op tijd met de training kan starten;
  • Iedereen zwemt hetzelfde programma. Is dat niet mogelijk, overleg dan met de trainer. Als je wordt ingehaald door de snelste zwemmers van de baan, sla je direct 100m van het programma over, zodat je weer net zo ver bent als de voorste groep; 
  • Word je ingehaald? Ga dan iets rustiger zwemmen, zodat de inhaalactie niet onnodig lang duurt;
  • Kijk voordat je gaat starten met een nieuwe opdracht of er geen snellere zwemmer in aantocht is. Duik er niet voor, maar wacht even tot deze gepasseerd is;
  • Ga niet stilstaan op de plek waar zwemmers een keerpunt willen maken. En áls je een keerpunt maakt, doe dat in het midden van de baan en pas op voor eventueel inhalende zwemmers;
  • Geef elkaar de ruimte om techniekoefeningen rustig en geconcentreerd uit te voeren, dus start met voldoende tussenruimte.
Lopen

Als triatleet mag je aan alle looptrainingen van Impala meedoen. Zie hiervoor: Trainingen loopsport. Advies is om aan te sluiten bij de looptraining op dinsdagavond.

Sponsors